Schopnosti
„Učiť sa, učiť sa, učiť sa“ – V.I.Lenin
Hrdinské skutky sa nedosahujú okopávaním zemiakov alebo pílením dreva. Hrdinu robia hrdinom neuveriteľné skutky ktoré vykonal a mocní nepriatelia ktorých porazil. Nadľudská sila, inteligencia alebo rýchlosť k tomu však samé o sebe nestačia. Vtedy prichádza na rad učenie sa nových schoností a zdokonaľovanie tých, ktoré už pozná.
Základom Starých majstrov je voľnosť. Pri tvorbe postavy si preto hráč síce vyberie základný smer svojho hrdinu, ale pokiaľ po pár hodinách zistí, že ho nebaví bojovník, ale ako väčšia sranda vyzerá zlodej, má stále možnosť začať rozvíjať tento smer.
Pre tvorbu má každý hráč k dispozícií 7 Schopnostných Bodov ktoré môže investovať do všetkých ľubovolných skillov 1 . a 2. úrovne – pričom schopnosti druhej úrovne nakupuje za 2 SB.
Nota bene: Pri postavách rozlišujeme dva druhy schopností – aktívne a pasívne. V rámci hernej mechaniky sa aktívne schopnosti vyznačujú jednorázovým použitím, pasívne sú “zapnuté” stále.
NB II: Existujú schopnosti (rímsky číslované), ktoré predpokladajú k výuke zvládnutie ich nižších úrovní.
Tier I.
Stredná zbroj
postava môže používať strednú zbroj
Jednoručné zbrane
postava môže používať jednoručnú zbraň
Moja zbraň – I
Postava si zvykla na svoju zbraň (konkrétny kus) – od tejto zbrane nie je možné postavu odzbrojiť
tento skill možno zakúpiť viacnásobne, vždy pre inú zbraň
Zbraň a štít – I
postava môže používať štít (na zbraň musí mať separátny skill)
Húževnatosť
postava dostáva +1 život
Výpad
Postava urobí výpad do ktorého vloží všetku svoju silu a spôsobí zranenie vačšie o svoju silu. Pri zásahu súpera zvolá „Výpad za X“ Stačí ak zasiahne protivníka do tela / ľubovoľnej časti výstroje (meč / štít). Postava dostáva do konca boja stav únava.
Vyrazenie dychu
postava z rozumnej diaľky NAZNAČÍ úder hruškou / toporom na oblasť trojuholníka protivníka. Protivník dostáva stav omráčenie
Tier II
Sekvencia
Postava sa naučila so zbraňami narábať tak zručne, že nemusí po každom zasiahnutí súpera odstúpiť, ale môže pokračovať ďalším logicky nádväzujúcim útokom, samozrejme s patričným náprahom. RP šermiarskej exhibície / Berserker fury vítaný.
Ťažká zbroj
postava môže používať ťažkú zbroj
Moja zbraň II
Zbraň postave nemožno ukradnúť (keď jej zlodej oznámi ukradnutie, môže ho postava dľa ľubovôle prichytiť)
Odzbrojenie
postava pri kontakte svojej a súperovej zbrane zvolá „odzbrojenie“, a súper musí svoju zbraň pustiť
Zbraň a štít – II
postava sa naučila používať štít aj na útok. Na súpera môže naznačiť úder štítom a buď ho zraniť za 2 životy (bez nutnosti dotknúť sa protivníka) alebo protivníka na chíľu omráčiť. Bojovník si sám vyberie ktorú variantu použije, oznamuje sa výkrikom “úder štítom za 2” resp. “úder štítom – omráčenie”.
Hlboké seky
postava dokáže mohutným sekom spôsobiť protivníkovi krvácanie. Pri zásahu do zbrojou nekrytej časti tela zvolá „hlboký sek za X – krvácaš“. Protivník dostáva štandardné zranenie ako pri zásahu a stav krvácanie.
Kostilam
postava mohutným rozmachom pádnou zbraňou poláme súperovi kosti (pri zásahu zakričí „kostilam za X“). Ak je zasiahnutá končatina, kosti v nej sú polámané, a postava končatinu nie je schopná používať. Ak je zasiahnuté torzo, došlo ku prepichnutiu pľúc, a protivník dostáva až do vyliečenia stav únava. Táto schopnosť platí aj pri zásahu do zbroje.
Tier III.
Obojručné zbrane
postava môže používať dvojručné zbrane
Drevcové zbrane
postava môže používať drevcové zbrane (kopije, halapartne,sekeromlaty)
Dve zbrane
Postava môže použivať dve jednoručné zbrane naraz
Železný muž – I
Postava môže prvé zranenie, ktoré by ju malo v boji zabiť alebo vyradiť ignorovať. Nutný RP zrazenia k zemi a následného vstatia.
Zdrtenie
postava zaútočí obojručnou zbraňou mohutným rozmachom, a zraní súpera za zranenie zbrane + svoja sila ignorujúc zbroj! Zasiahnutá postava dostáva stav bezvedomie. Táto schopnosť preráža aj cez štít pokiaľ obranca nemá schopnosť Zbraň a štít II. Epický RP nutný. Ideálne s rozbehom ;)
Prierazné seky
postava sa naučila do svojich úderov vkladať všetku silu – po vzore Viktora Železnej päste – Bohatiera imperiálnych stepí. Ľubovoľnou zbraňou dokáže preraziť ľubovoľnú zbroj. Pokiaľ takto použije zbraň voči zbroji ktorú normálne zbraň nedokáže preraziť, zbraň po boji nutne potrebuje opravu.
Amputácia – I
Postava pri úspešnom zásahu do končatiny zvolá „amputácia za X“. Protivník prichádza o končatinu, a dostáva stav „krvácanie“.
Krytie
Postava sa naučila efektívne kryť zbraňou. Získava imunitu na schopnosť aktivované dotykom o zbraň. (Odzbrojenie) Pokiaľ je zasiahnutá schopnosťou zdrtenie, miesto normálneho účinku je len odzbrojená. Pokiaľ má aj schopnosť moja zbraň I nie je ani len odzbrojená a môže v boji pokračovať akoby sa nič nestalo.
Zbraň a štít III
Postava sa naučila efektívne kryť štítom. Dokáže obetovať svoj štít na to aby zastavila ľubovoľný magický projektil (vie zastaviť len kúzla ktoré používajú nosiče) alebo úder schopnosťou Zdrtenie. Štít je po takomto použití poškodený a je nutné ho opraviť. Pokiaľ je štít patrične očarovaný (má patričné runy), je ním možné vykryť ľubovoľný počet magických projektilov.
Poľný liečiteľ
postava absolvovala už toľko stretov a zranení, že dokáže počas súboja stabilizovať všetky zranenia troch vybraných spolubojovníkov na dobu 5 min. Prípadne prebrať z mrákot. Obväzy a RP nutné. Postavy, ktoré v momente ubrania posledného života na sebe mali zbroj (prežili) majú vyliečený 1 život a sú schopné pomalého presunu k odbornému liečiteľovi. Táto schopnosť dokáže na daných 5 min zastaviť stav krvácanie. Takto ošetrené postavy sú schopné aspoň vypiť liečivý elixír. Pokiaľ sa stabilizovaným postavám do 5 min. nedostane odbornej pomoci, umierajú.